OM OSS

Visjon i Kasfjord Montessoribarnehage

Vi skaper harmoniske barn gjennom respekt, omsorg, selvstendighet og nysgjerrighet. Dette sier noe om vårt syn på barn og barndom og som gir oss retningslinjer for våre holdninger og verdier som gjenspeiles i vårt daglige arbeid. Respekt, omsorg, selvstendighet og nysgjerrighet er forpliktende og styrende for å nå vårt mål i arbeid med barn, foresatte og personal.

Om Montessoripedagogikken

Montessoripedagogikken tar utgangspunkt i at alle barn går gjennom de samme utviklingsstadier, men i forskjellig tempo. Dette kalles for sensitive perioder. Hvert steg barnet tar, bygger på de ulike erfaringene barnet allerede har.

Barnet er sin egen læremester: "Hjelp meg til å hjelpe meg selv" sier barnet. Lærerens oppgaver er å observere, støtte og legge forholdene til rette for at barnet kan utvikle seg selv. Ved at barnet får frihet til å velge, og at vi følger barnets spontane interesse, skaper vi harmoni og arbeidsglede hos barna. Barnet skal ha nok tid og rom, og skal selv fundere og finne egne løsninger på utfordringer. Barnet skal fritt og ut ifra sine behov kunne få utvikle seg og lære, og kunne utvikle selvstendighet og oppleve mestringsfølelse.

Hovedprinsipper: • Tilrettelagt miljø • Frihet og ansvar • Individuelt tilpasset • Konkretisering og motorikk • Helheten og fredstanken

Ler mer om Montesorripedagogikken på montessorinorge.no

Fredstanken

«Fred blant menneskene»

Montessori mente nøkkelen til et fredeligere samfunn lå i helhetlig utdanning av barn, og at de første seks årene av et menneskes liv var de viktigste. Det primære målet med utdanning er å utvikle ferdigheter som er nødvendige for å leve et produktivt, lykkelig og tilfredsstillende liv – med respekt for seg selv, for andre og for miljøet. Fredsutdanning er ikke et adskilt fagområde, men gjennomsyrer hele vår pedagogiske tenkning. Personalet skal hjelpe barna med å opparbeide kompetanse i å løse konflikter på en demokratisk og inkluderende måte. Temaer som er en del av montessoripedagogikkens fredsutdanning er; demokratisk deltagelse, menneskerettigheter, toleranse, åpenhet, internasjonal forståelse, likeverd og likestilling, bærekraftig utvikling og ikke-voldelige løsninger.

Voksenrollen

Alle ansatte har et bevist syn på barn og barndom. De voksne er støttende og varme, trygge, stabile og har en undrende og ikke-dømmende holdning til hvert barn. De hjelper barn å kommunisere sammen, og hjelper dem å kommunisere sine tanker og følelser til andre. De voksne modellerer ønskelig oppførsel for barna, etter avdelingens grunnregler, viser ro, konsistens, tålmodighet, høflighet, og viser respekt for hvert enkelt barn eller voksen. Vi jobber for at ingen barn skal utvikle mobbeatferd eller bli mobbet i vår barnehage. I dette arbeidet følger vi Harstad kommunes retningslinjer for psykososialt barnehagemiljø.

Vårt nærmiljø

Vi har alt vi trenger utenfor døra. Barnehagen ligger i naturskjønne omgivelser og har et flott nærmiljø med mange turmuligheter. Vi har Kasfjordvannet som ligger like ved, og Hamran med sine flotte knauser og spennende skog. Vi har nærhet til fjæra, og osen er ofte besøkt. Dalen og Bergan med sine unike muligheter for klatring er utmerket for gode opplevelser.

Barnehagen ligger i ei lita bygd og vi har to store gårder her. Gris, sau og ku, dette er gårder som vi kan gjøre avtaler med. Vi har også mulighet til å besøke en stall. Vi har store jorder utenfor barnehagen, disse er utmerkede for vinteraktiviteter som skigåing og aking. I tillegg benytter vi Kasfjordvannet til isfiske. Vi har også kai med fiskebåter, her er det mulighet for å se fisken på nært hold.

Ansatte

  • Mette Skau

    Barnehagelærer, Montessoripedagog utdannet ved USN.

    «Jeg brenner for at barna skal få ha en hverdag hvor de blir møtt med raushet, kjærlighet og respekt. At barnet får utvikle seg selv i eget tempo, ha troen på egne evner og seg selv. Jeg elsker bål, barnelitteratur, musikk, turglede og lyset i øynene på et barn som oppdager noe nytt eller opplever mestring.»

  • May-Lene Kristensen

    Barne- og ungdomsarbeider. Montessoriassistent. Videreutdanning i arbeid med de yngste barna fra Fagskolen Kristiania.

    «For meg er det viktig å være med på å gi barn og foreldre en trygg start i barnehagen. Få være sammen med de yngste barna, å få lov til å utforske og være nysgjerrig på omverdenen sammen med dem».

  • Lill Jørgensen

    Styrer/daglig leder. Barnevernspedagog med videreutdanning i barnehagepedagogikk, og Montessoripedagog.

    «For meg er det viktig at barn og voksne får utvikle seg, og å oppleve glede og mestring i barnehagehverdagen»

  • Lena Skau

    Eier/administrasjon/vikar

    Utdanning innen samfunnsplanlegging og ledelse.

    «Jeg brenner for at alle barn og voksne skal kunne få del i vår pedagogikk og få en slik barnehagehverdag som vi har vi vår barnehage. Veldig glad å lage mat og å være ute med barn.»

  • Enzo Bustos

    Barnehagelærer med fordypning i friluftsliv, Montessoripedagog utdannet ved USN..

    «Viktig for meg å gje barna opplevelser og eigenskapar som dei kjem til å bruke vidare i livet».

  • Caroline Nymoen

    Barnehagelærer

    «For meg er det viktig at barna har meningsfulle dager i barnehagen sammen med trygge voksne og gode venner!»

  • Kathrine Laurila

    Barne og ungdomsarbeider.

    «For meg er det viktig å tilrettelegge for barna slik at de opplever mestringsfølelse hver dag i barnehagen. Det er også viktig for meg å skape trygghet og gode relasjoner.»

  • Beate Isaksen

    Barnevernspedagog med videreutdanning i Småbarnspedagogikk og Barnehagepedagogikk. Sertifisert COS-veileder.

    Jeg er opptatt av at barn skal få tid til å mestre - både de små hverdagslige oppgavene og det sosiale. Dette gjennom støtte fra omsorgsfulle og varme voksne. I hverdagen skal vi ha det gøy, undre oss og skape små magiske øyeblikk”.

  • Weronica Opdal Olsen

    Barnehagemedarbeider

  • Lilith Kristiansen

    Barnehagemedarbeider

  • Nathalie Johansen

    Barnehagelærer med fordypning i språk

    "Jeg brenner for individuelle tilrettelegginger slik at barn skal ha de samme tilbudene, og at de skal få utvikle seg med sine egne forutsetninger. For meg er det også viktig at den støtten jeg gir alltid skal bidra til at barnet selv opplever mestring. Jeg elsker samlingspunkter i løpet av dagen hvor barna opplever hverdagsmagi, nærhet og tilhørighet i møte med hverandre og naturen.

  • Victoria F Olsen

    Barne og ungdomsarbeider

  • Karoline Høgmo

    Barnehagemedarbeider

    For meg er det viktig å være en trygg og god voksen i barnehagen og bygge gode relasjoner med både barn og foreldre. Jeg er glad i formingsaktiviteter, synge til, og med barn. det å oppleve gleden barn får ved plutselig å mestre noe de ikke har gjort før, for eksempel kle på seg en sokk.

  • Rossukon Jantima

    Barnehagemedarbeider i språkpraksis